FAQ

FAQ

Algemeen

  • Wat is HealthConvEx?

    HealthConvEx (Conventions Exhange) is een applicatie voor het dagelijks beheer van conventies in ziekenhuizen.

  • Welke conventies worden door HealthConvEx ondersteund?

    Wij ondersteunen volgende conventies:


    - Diabetes Volwassenen

    - Diabetes Kinderen

    - Diabetes Voet

    - Diabetes Pomp

    - Continue glucose monitoring (CGM)

    - Diabetes Zorgtraject

    - Diabetes GDT

    - OSAS (CPAP en MRA)

    - Langdurige Zuurstoftherapie

    - Ademhalingsondersteuning thuis (AOT)

    - Hartaandoeningen

    - Kindernefrologie

    - Hemofilie

    - Mucoviscidose

    - CEMA

    - CEPRA

    - Gezichtsstoornissen

    - Mentale stoornissen, gehoor-, stem- en spraakstoornissen, neurologische stoornissen

    - Neuromusculaire ziekten

    - Prematuur geboren kinderen

    - Cardiorespiratoire thuismonitoring bij
           pasgeborenen en zuigelingen

    - TPN Opleiding


  • Hoe kan ik HealthConvEx beginnen gebruiken voor de nieuwe conventies?

    HealthConvEx hanteert een One-Product-Approach. Dit wil zeggen dat HealthConvEx niet werkt met verschillende modules, maar dat je als ziekenhuis zelf bepaalt welke conventies je in gebruik neemt of niet.

  • Wat doet HealthConvEx?

    Contractbeheer: 

    • Het genereren van aanvraagformulieren, conform RIZIV-richtlijnen.
    • Het beheer van de statussen van aanvragen. 
    • Overzichten van de aanvragen per patiënt of per conventie.
    • Overzichtslijsten voor verlenging in bulk.

    Materiaalbeheer: 

    • Registreren van materiaaluitgiftes aan patiënt. 
    • Berekenen van materiaal waarop de patiënt recht heeft. 
    • Registreren van meegegeven verbruiksmateriaal. 
    • Registreren van uitgeleende toestellen. 
    • Overzichten van uitgegeven materiaal ifv terugroepingen.
    • Overzichtslijsten van machinepark met de verschillende statussen (bij patiënt, beschikbaar voor uitlenen, …)

    Registratie van prestaties: 

    • Prestaties en zittingen worden geregistreerd met alle nodig informatie bij de patiënt. 

    Tarificatie: 

    • HealthConvEx genereert tarificatierapporten met de correcte nomenclatuurcodes per forfait of prestatie en alle belangrijke bijkomende informatie die nodig is om te kunnen factureren aan de mutualiteiten.
    • HealthConvEx voorziet een tarificatierapport in csv-formaat en een automatische koppeling met facturatiesystemen Wish en OAZIS.

    Rapportering: 

    • In HealthConvEx zijn er verschillende soorten rapporten die getrokken kunnen worden.

  • Wat doet HealthConvEx niet?

    • HealthConvEx is geen mini-EPD. Dat wil zeggen dat medische gegevens en resultaten die niet nodig zijn voor contract-, materiaal- of tarificatiebeheer niet in HealthConvEx beheerd worden.
    • HealthConvEx ondersteunt geen stockmanagement. Het is dus niet bedoeld voor het bijhouden van stock, bestellingen of inventarisbeheer. Het is ook geen technische beheerapplicatie voor bijvoorbeeld het bijhouden van herstellingen van uitleenbaarmateriaal.
  • Hoe werken we samen met verschillende afdelingen op verschillende conventies in HealthConvEx?

    HealthConvEx is één applicatie voor het beheer van alle conventies. Dit wil zeggen dat er enerzijds een aantal gemeenschappelijke onderdelen zijn (zoals patiëntgegevens). Anderzijds is er een gescheiden toegang per conventie. Bij instellingen kan bepaald worden welke gebruiker toegang heeft tot welke conventies. Afhankelijk van je gebruikersrol heb je meer of minder toegang tot bepaalde functionaliteiten of instellingen. De rollen zijn gebruiker, conventieadmin, algemene admin en facturatieverantwoordelijke

  • Wat als ik op dit moment meerdere HealthConvEx installaties heb over verschillende campussen?

    Het is mogelijk om aparte HealthConvEx installaties te mergen naar 1 applicatie. Dit is wel enkel mogelijk voor bijvoorbeeld gefuseerde ziekenhuizen of instellingen die onder 1 erkenningsnummer opereren. 

  • Welke koppelingen met andere systemen heeft HealthConvEx?

    o Koppeling met MyCareNet voor het ophalen van GMD-houder, mutualiteit en verzekerbaarheid per patiënt.

    o Koppeling met patiëntenadministratie via HL7 ADT.

    o Koppeling met facturatiesysteem: csv rapport (Voor koppelingen met Wish en OAZIS, zie verder)

    o Koppeling met EPD voor notificatie start conventie.

    o Koppeling met patiëntenportaal Helena voor communicatie met de patiënt.

    o Koppeling met LDAP voor het inloggen met ziekenhuisprofielen.



Conventies Pneumologie (OSAS, O2 en AOT)

  • Hoe kan ik een aanvraagformulier genereren in HealthConvEx?

    Vanuit het Patiëntendashboard van een bepaalde patiënt kan u een conventieaanvraag aanmaken in enkele eenvoudige stappen:


    • In het aanvraagscherm worden behandelingstoestel, aard van de aanvraag en aangevraagde periode ingevuld.

    • Op basis van deze gegevens worden een aantal medische parameters opgevraagd. 


    In HealthConvEx kan u daar als gebruiker op verschillende manieren mee omgaan. Eerste optie is het handmatig invullen en dan het aanvraagformulier genereren. Een tweede optie is het op voorhand registreren van de verschillende onderzoeksresultaten die dan opgevraagd en automatisch ingevuld kunnen worden op het aanvraagformulier.

  • Wat houdt materiaalbeheer in voor de pneumologieconventies in HealthConvEx?

    Toestellen die aan de patiënt uitgeleend worden (CPAP) kunnen met hun serienummer geregistreerd worden in HealthConvEx. Op die manier kan een specifiek toestel aan een specifieke patiënt gelinkt worden. Al het materiaal dat meegegeven wordt aan een patiënt kan geregistreerd worden in HealthConvEx. Op het patiëntendashboard van een bepaalde patiënt is steeds te zien welke materialen (verbruiksmateriaal en toestellen) een patiënt in bezit heeft.

  • Welke rapporten zijn beschikbaar voor de pneumologieconventies in HealthConvEx?

    • Patiëntenrapporten: een overzicht van alle patiënten in coventie, opvolging van contracten in verwerking, documenten, openstaande aanvragen, aanvragen die binnenkort gaan vervallen, ...
    • Materiaalrapporten: overzicht van al het uitgeleverde materiaal (verbruiksmateriaal en uitleenbare toestellen)
    • Jaarverslagen: volgens RIZIV richtlijnen

Tarificatie en facturatie

  • Wat houdt tarificatie binnen HealthConvEx in?

    HealthConvEx bevat een volledige tarificatielogica waarmee de juiste nomenclatuurcodes gegenereerd worden waarmee een prestatie en dagforfait kan aangerekend worden.

    Het tarificatierapport is de basis waarop de facturatie kan gebeuren in het facturatiesysteem van het ziekenhuis. Het tarificatierapport komt 100% overeen met wat er geregistreerd is in HealthConvEx. 


  • Houdt HealthConvEx rekening met de regelgeving van het RIZIV?

    Ja, het tarificatierapport genereert alle gegevens die nodig zijn om correct te kunnen factureren aan het RIZIV. Dit omvat de correct nomenclatuurcodes per forfait of prestatie, maar ook de nodige bijkomende informatie zoals patiëntgegevens, gelinkte artsen, materiaalcodes, betrekkelijke verstrekkingen, …

  • Wat zijn de voordelen van tarificatie via HealthConvEx?

    Door het rechtstreeks halen van tarificatiegegevens uit HealthConvEx is het niet meer nodige om dezelfde gegevens (contracten, pseudocodes, …) apart  in te geven in verschillende systemen. Hierdoor wordt er tijd bespaart overheen de verschillende departementen. Door de tarificatiegegevens uit HealthConvEx te halen, is er ook een perfecte match tussen de contracten, materiaaluitgiftes en geregistreerde prestaties enerzijds en de effectieve facturatie anderzijds. 

  • Welke koppelingen zijn er met het facturatiesysteem?

    • In HealthConvEx kan een tarificatierapport gegenereerd worden in cvs-formaat.
    • Voor koppelingen met Wish en OAZIS, neem contact met ons op. We bespreken een integratietraject.

HealthConvEx community

  • Hoe kan ik suggesties doen voor verbeteringen?

    HealthConvEx heeft een ideeënplatform waarop je suggesties of ideeën kan posten. Op het portaal zie je ook de suggesties van andere gebruikers en kan je stemmen toekennen aan de ideeën die jij graag gerealiseerd wil zien. 


    Voor de ontwikkeling van HealthConvEx is feedback en input van onze gebruikers zeer belangrijk. We hanteren het principe: hoe meer gebruikers een idee ondersteunen, hoe sneller we het opnemen op onze roadmap.

  • Waar kan ik met vragen terecht?

    Het supportteam van HealthConvEx is bereikbaar op 09/325 93 87 en healthconnect.be. 


    In de applicatie zelf vind je op elke pagina een feedback knop waarmee je snel en rechtstreeks een vraag aan het supportteam kan stellen. handig hierbij is dat het supportteam ook meteen een screenshot krijgt van de pagina waar je je op dat moment bevindt. 

Communicatie met de patiënt

  • Wat houdt de koppeling met patiëntenportaal Helena juist in?

    Door de koppeling met Helena kan je op een veilige en makkelijke manier communiceren met de patiënt door het publiceren van documenten met één druk op de knop vanuit HealthConvEx. 

  • Wanneer kan ik communiceren met de patiënt via het patiëntenportaal Helena?

    Om gebruik te maken van deze koppeling heeft de patiënt een Helena-account nodig. In HealthConvEx zie je eenvoudig via de pagina met patiëntgegevens of de patiëntenheader die zichtbaar is in het hele patiëntendossier of een patiënt al dan niet een Helena account heeft. Indien de patiënt nog geen Helena-account heeft, kan je hem met een aantal klikken op Helena registreren. De patiënt ontvangt dan een activeringscode waarmee hij of zij de registratie kan finaliseren.

  • Wat kan ik met de patiënt communiceren via het patiëntenportaal Helena?

    Je kiest als HealthConvEx gebruiker zelf wanneer je iets op het Helena account van je patiënt publiceert. Volgende documenten kan je publiceren:


    o Bewijs van materiaaluitgifte

    o Brieven aan patiënt

    o Verlengingen van de conventie



Share by: